Office 365 – Teams – Teams aanmaken in groep
In dit scherm kan je in groep educationale klasteams aanmaken waarbij de personeelsleden de eigenaars van de teams zijn en de leerlingen de leden van de teams zijn.
Om teams aan te maken, wordt er niet gekeken naar het tabblad Groepen van de communicatie entiteiten, maar wel naar de gekoppelde instelling, dus zorg ervoor dat je communicatie entiteiten met de juiste gekoppelde instellingen hebt ingesteld staan. Zie Beheer communicatie entiteiten.
De personeelsleden zijn eigenaars van het team. Om toegevoegd te kunnen worden aan het team moet het personeelslid een geldig dienstverband hebben en voorkomen in de lesverdeling of een contactpersoon zijn van de klas
(type TITU of HTIT).

Instelling: Je kiest de instelling waarvoor je teams wilt aanmaken.
Structuur uit schooljaar: Je kiest het schooljaar waarvoor je teams wilt aanmaken. Teams zijn (in tegenstelling tot groepen) schooljaar gebonden, dus je zal elk schooljaar nieuwe teams moeten aanmaken.
Aanmaken op basis van: Je kiest vervolgens de basis waarop je de voorstelde teams wilt genereren. Aangezien het klasteams zijn, kan je geen teams op instellingsniveau aanmaken.
- Klas: bv. een team met alle leerlingen die een loopbaan in die klas hebben.
- Klasgroep: bv. een team met alle leerlingen die in die klasgroep zitten.
- Leseenheid: Dit is enkel mogelijk als je de lesverdeling gebruikt.
- Lesgroep: bv. een team met alle leerlingen die in de lesverdeling behoren tot een lesgroep (hyperlink FAQ scherm lesverdeling). Hiermee kan je enkel teams aanmaken op niveau van lesgroepen, niet klassen. Er wordt steeds
gekeken naar de actieve lesverdeling van dat schooljaar. Hierdoor worden ook steeds de vervangers aan de teams toegevoegd/ mee gesynchroniseerd. - Lesverdeling: Hiermee kan je zowel teams voor lesgroepen als voor klassen op basis van de lesverdeling aanmaken. Er wordt steeds gekeken naar de actieve lesverdeling van dat schooljaar. Hierdoor worden ook steeds de vervangers aan de teams toegevoegd/ mee gesynchroniseerd.
Teamnaam veld 1 – 4: Aan de hand van deze velden stel je de namen van de teams samen. Je zet hier best ook het schooljaar in zodat je steeds een overzicht behoudt van welk schooljaar de teams zijn eens ze gearchiveerd zijn. Als je voor Ingericht vakcode of Ingericht vakomschrijving kiest, moet je voor Team aanmaken per ingericht vak kiezen. Je kan een veld leegmaken door het keuzevak te selecteren en op de escape-toets te klikken.
Scheidingsteken velden: Je kiest met welk scheidingsteken de velden verbonden worden in het teamnaam.
Soort lesuur: Wanneer je kiest op de teams aan te maken op basis van lesgroep of lesverdeling, ben je verplicht het soort lesuur te kiezen. Enkel voor deze lesverdelingslijnen zal een voorstel gedaan worden om teams aan te maken.
Records waarvoor al een team aangemaakt is verbergen: Hiermee vermijd je dat je teams dubbel aanmaakt.
Team aanmaken per ingericht vak: Hiermee kan je teams aanmaken per ingericht vak. Je moet hiervoor bij de teamnaam velden kiezen voor Ingericht vakcode of Ingericht vakomschrijving. De ingerichte vakken vind je terug in het scherm Schoolstructuur – Organisatie en studieaanbod – Ingerichte vakken. Zo kan je dus teams aanmaken voor een klas per vak.
Werken met kanalen: (worden niet aangemaakt door Wisa): Hiermee wordt een team met enkel het standaard kanaal aangemaakt. Dit betekent dat je een team aanmaakt enkel voor de klas en dat je dan zelf nog verder de kanalen van dat team aanmaakt (bv. per vak). Dit type team kan momenteel enkel op klas en klasgroepniveau aangemaakt worden.
Kanalen (type standaard) aanmaken op basis van ingerichte vakken uit vakkenpakket: Sinds update 5.42 is deze optie erbij gekomen. Hierdoor zullen voor de teams kanalen aangemaakt worden op basis van de ingerichte vakken. De ingerichte vakken vind je terug in het scherm Schoolstructuur – Organisatie en studieaanbod – Ingerichte vakken. Opgepast: de kanaalnamen worden door Microsoft standaard afgekapt op 50 karakters. Zo wordt er dan een klasteam aangemaakt dat ook alle vakken als kanalen heeft.
Nadat je alles zoals gewenst hebt ingesteld, klik je op de knop Voorbereiden. Je krijgt een lijst aan voorgestelde teams te zien. Je kan enkele of alle teams aanmaken door ze individueel te selecteren of op de knop Selecteer alles te klikken. Je kan onderaan via Filteren op ook nog filteren in de lijst.
Als je op de knop Uitvoeren klikt, zullen de acties voor het aanmaken van de team(s) in de wachtrij gezet worden. Maximum 5 min later zal de achtergrondtaak Office 365 acties verwerken deze doorvoeren. Als je dit wilt versnellen of de teams manueel wilt aanmaken, kan je ook naar het scherm Overzicht teams per instelling of Overzicht teams per tenant gaan en bij het team (met de status Nieuw record) op de knop Maken – update team klikken. Eens het team aangemaakt is, zijn de leerkrachten en leerlingen meteen lid.